چرا پارکت چوبی را برای کف خانه ام انتخاب کنم؟

پارکت چوبی سالهاست به عنوان کفپوشی محبوب و زیبا  مورد توجه بسیاری از افراد بوده است. استفاده از پارکت چوبی برای کابری های مسکونی، اداری و تجاری مناسب و مورد استفاده است. از ابتدا متریال مورد استفاده در کف، چوب بود. بعد ها به دلیل قیمت بالا و طولانی تر بودن مراحل نصب پارکت طبیعی و ورود لمینت به بازار، کم کم پارکت چوبی بخش عمده ای از جای خود را به لمینت داد. چرا پارکت چوبی را برای کف خانه ام انتخاب کنم؟

 

 

پارکت یا لمینت؟

گرچه نمی توان گفت کدام یک بهتر از دیگری است، ولی در مجموع اگر شما خواهان متریالی طبیعی با عمری بالای صد سال و زیبایی منحصر به فرد هستید پارکت چوبی را اصلا از دست ندهید. این در حالی است که لمینت قیمتی اقتصادی تر و نصبی سریعتر و البته عمری ده ساله دارد. بنابراین بر اساس نیاز خود می توانید دست به انتخاب شایسته تری بزنید.

ولی اگر تنها عامل بازدارنده ی شما از انتخاب پارکت چوبی قیمت بالای آن است، باید این را بدانید که لمینتی خوب در بازار هم قیمت برخی گونه های پارکت چوبی است.

دسته بندی پارکتهای چوبی

برای دسته بندی پارکت چوبی چند روش وجود دارد. اول دسته بندی بر اساس گونه ی چوب مورد استفاده در ساخت پارکت. مانند بلوط، گردو، راش، افرا، چوب آزاد و …

روش دیگر بر اساس سایز یا اندازه ی تایل های پارکت است. در این دسته بندی نام ابعاد به ترتیب از سایز بزرگتر به کوچکتر، الواری، نیمه الواری یا استریپ و موزائیکی یا شطرنجی است. و نهایتا روش آخر بر اساس ساختار پارکت. شامل پارکت های سالید یا چوب یکپارچه و اینجینیرد یا مهندسی و یا چند لایه.

 

 

پارکت های چوبی سالید در واقع یک قطعه تایل چوبی کامل است. ولی پارکت مهندسی چند لایه همان طور که از اسمش پیداست از چند لایه چوب تشکیل شده است. لایه های زیرین معمولا از چوب کاج هستند و لایه ی رویی از گونه های مختلف چوب ساخته می‌شوند. در هر صورت هر دو نوع پارکت کاملا از چوب هستند و هیچگونه فیبر ساختگی در ساختار آنها مورد استفاده قرار نگرفته است.

 

 

مقاومت در برابر مایعات و حشرات

نگرانی ای که این روزها بین اکثر مشتریان وجود دارد، عدم سازگاری پارکت چوب با آب و یا موریانه زدن پارکت است.  در این باره باید بگوئیم که امروزه با انواع لاکها و چسب های پلی یورتان تا حد بسیار زیادی مشکل تماس آب با پارکت چوب حل شده است. ولی شعار ضد آب بودن پارکت چوب یا لمینت بیشتر جنبه ی تبلیغاتی داشته و حقیقت نیست. در اما لانه کردن حشرات در پارکت نیز حقیقت ندارد و عملا این اتفاق نمی افتد.

 

 

روش نصب انواع پارکت چوبی

پارکت های چوبی سالید یا یکپارچه ی چوبی تنها با چسب بر روی زمین نصب می شوند. پس از آن چند مرحله ساب و بتونه خورده و تکمیل نهایی روی انها اعمال می‌شود. تمام این مراحل در محل پروژه انجام می گیرد بنابراین حدود یک هفته تا ده روز باید محل را تخلیه کنید. ولی پارکتهای چند لایه مهندسی شده علاوه بر قابلیت نصب با چسب روی کف، می توانند مانند لمینت با استفاده از کلیلک هایشان نصب شوند. در این صورت زمان زیادی برای نصب نیاز نخواهد بود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید