لمینت یا پارکت کدام بهتر است ؟

چالش های انتخاب نوع کفپوش : بخش دوم

پارکت یا لمینیت

در ادامه‌ی مبحث چالش‌های انتخاب کفپوش برای ساختمان ، در گام نخست به مقایسه‌ی کاربردی پارکت چوبی و کفپوش لمینیت می‌پردازیم

در حالی که شکل ظاهری این دو کفپوش به هم شباهت دارد ولی از جنبه‌های بسیاری از قبیل: ماده‌ی اولیه و ساختار ، از نظر قیمت و ارزش مالی ، از حیث تعمیرات و نگهداری، طول عمر و دوام، کارکرد، روش نصب و سرانجام ارزش فروش جنس مصرف شده، تفاوت‌های اساسی با هم دارند.

پارکت چوبی به عنوان یک پس‌انداز و سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید، طبیعی است که اگر مدت طولانی قرار است در یک واحد مسکونی زندگی کنیم. هزینه‌ی پرداختی به نظر سنگین خواهد بود و برگشت سود سریعی نخواهیم داشت. اما کفپوش لمینیت در مقایسه با پارکت چوبی عمر کوتاهی دارد و جنس دسته دوم آن قابل فروش نیست. ضمنا قابل تعمیر و بازسازی مجدد هم نیست. بدیهی است بهای اولیه‌ی لمینت برای خرید و نصب به مراتب از پارکت چوبی پایین‌تر و ارزانتر است.

اما برای یک بررسی دقیق و کاربردی این دو نوع کفپوش بهتر است نخست جنبه‌های مشترک هر یک را با تیتربندی مشخص، مورد به مورد بررسی و مقایسه کنیم تا به نتیجه‌ی مطلوب‌تری برسیم :

تیتربندی تطبیقی جنبه‌های مشترک پارکت چوبی و کفپوش لمینیت

1. مقایسه‌ی ساختار ماده‌ی اولیه‌ی اصلی و تفاوت‌های عمده‌ی آن ها

2. داشتن آسایش و راحتی زندگی با پارکت چوبی یا کفپوش لمینیت، کدام یک بهتر است؟

3. تفاوت‌های لمینیت و پارکت چوبی از حیث تعمیر و مراقبت و نگهداری

4. مقایسه‌ی طول و عمر پارکت چوبی با لمینیت

5. مقایسه‌ی این دو نوع کفپوش از نظر اقتصادی و ارزش مالی، کدام یک مقرون‌ به صرفه‌ تر است؟

6. از حیث سهولت نصب ، کدام یک راحت‌تر است؟

7. رابطه‌ی پارکت چوبی و لمینیت با آب و هوا و حرارت محیط

8. ارزش و مقایسه‌ی این دو به عنوان کالای دست دوم برای فروش

9. سرانجام، پرده‌ی آخر؛ نهایتا کدام یک بر دیگری برتری دارد؟

الف- مقایسه‌ی ماده‌ی اولیه ساختار اصلی پارکت چوبی و لمینیت

پارکت پارفیکا

الف-I  کفپوش لمینیت

کفپوش لمینیت در اصل نوعی پوشش شیمیایی ترکیبی مصنوعی است که پایه‌ی اصلی آن مقوای رزینی فشرده به اضافه‌ی یک تصویر چاپی شبیه‌سازی شده با ظاهر چوب همراه با یک لایه‌ی مقاوم پلاستیکی شفاف برای حفظ تصویر چاپی است. [‌ ضخامت کفپوش‌های لمینیت معمولا شش یا هشت میلیمتر تا دوازده میلیمتر هست. کناره‌های این نوع کفپوش‌ها طوری طراحی و تولید می‌شوند که به صورت کلیکی در هم قفل می‌شوند؛ به طوری که درکار نصب، دیگر نیازی به چسب زیر کار و یا میخ‌کوبی به کف سازه نباشد .

الف – II  پارکت چوبی

پارکت چوبی قطعه چوب‌هایی است که در اندازه‌های مناسب فرآوری و ماشینکاری می‌شود. این قطعات بعنوان فرش دائمی برای پوشش دادن به کف‌ ساختمانها استفاده می‌شوند. پارکت از اواخر قرون وسطی در فرانسه به همین نام شناخته شد و عمدتا برای استفاده طولانی تر از گونه‌های سخت چوب (Hardwood) تهیه و تولید می‌شوند. ( اگرچه از نرم‌چوب‌هایی از گونه‌های سوزنی برگ‌ها مثل کاج و غیره هم برای صرفه‌جویی در قیمت، استفاده می‌شود ). این قطعات پارکتی یا به صورت تکمیل‌شده با رنگ و لاک نهایی در کارخانه به مشتری عرضه می‌شود که به این نوع پارکت‌ها Pre-finished گفته می‌شود. یا بدون لاک و پوشش رنگی عرضه می‌شود که مراحل ساب و لاک آن در محل پروژه و پس از نصب انجام می‌گیرد.

مقایسه‌ی مختصات پارکت چوبی با لمینیت در یک نگاه

 پارکت چوبیکفپوش لمینیت
اولین لایهپوشش حفاظتی مایع با پایه گیاهی یا لاک جلالایه‌ی پلاستیکی شفاف
 نحوه‌ی نصببا چسب ویژه ، یا با اتصالات میخی و استوپ بادی بر روی شبکه‌ی چوبی به صورت شناور برروی پوششی از فوم پلاستیکی
ساختار و ماده‌ی اصلیچوب طبیعی خالصمقوای فشرده (Fiber board)

در بخش بعدی در این باره باز هم آگاهی بیشتری خواهیم داشت .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید