نظافت سطح پوشیده شده از پارکت چوبی

نکات طلایی پارفیکا برای مراقبت و نگهداری پارکت (قسمت دوم)

در این مقاله به توضیح سرخط برنامه های دوره ای گفته شده، در گفتار قبلی خواهیم پرداخت. در مقاله قبلی برنامه مراقبت و نظافت را به دوره‌های زمانی، روزانه، ماهانه، سالانه و چند ساله تقسیم کردیم.

برنامه ریزی زمانی نگهداری از پارکت

1- برنامه روزانه

جارو کردن، گردکیری با وسایل گردگیری یا با تی‌های حوله ای خشک، پارکت‌ها را در وضعیت عالی و کاملا خوش فرم نگه خواهد داشت. گرچه تکرار این برنامه در هر روز، ظاهرا روشی افراطی به نظر می‌آید، لیکن همین برنامه، یکی از بهترین روش‌هایی است که آشغال‌ها و خرده ریزهای زبر پراکنده را که قطعا وجودشان، موجب خراشیدگی رنگ پارکت می‌شوند، جمع‌آوری و برطرف می‌کند. در نتیجه باعث حفظ کیفیت لاک و رنگ می‌شود.

درحالی که برس‌های مویی، یک ابزار موثر در نظافت روزانه پارکت‌های چوبی به حساب می‌آید. لیکن بی‌شک این تی‌های الیاف مصنوعی حوله ای هستند که، بهترین وسیله نظافت و مراقبت از پارکت چوبی تلقی می‌شوند.

تی‌های حوله‌ای با پارچه‌ها و الیاف مصنوعی در اثر ایجاد و القای الکتریسیته ساکن، موجب جذب و جمع‌آوری غبار و انواع ریز زباله‌های پراکنده بر روی پارکت‌ها می‌شوند. در حالیکه برس‌ها، بیشتر موجب پراکنده شدن این ذرات می‌گردند. بله این ذرات پراکنده، در اثر الکتریسیته ساکن ایجاد شده و محکم به پد تی حوله ‌ای می‌چسبند و در خاتمه به راحتی قابل پاکسازی هستند.

2- برنامه ماهانه


نظافت تر با تی یا همان زمین شوی حوله‌ای، که کاملا چلانده شده است. منظور از زمین شوی، همان تی های الیاف مصنوعی است. (در حال حاضر عمدتا تی‌های حوله‌ای هستند که با پارچه های حوله‌ای، الیاف مصنوعی، به فراوانی در فروشگاه‎‌های لوازم بهداشتی عرضه می‌شوند.)


یک اصل بدیهی است که می‌گوید، نه تنها بین آب و چوب هیچ محبت و دوستی نیست، بلکه برعکس این دو دشمن همدیگرند. بنابراین در استفاده از روش‌های وابسته به آب کاملا باید با احتیاط و مقتصدانه عمل کرد. وقتی از تی خیس صحبت می‌شود، یعنی پس از شستشوی تی، باید آب آن کاملا چلانده و گرفته شود. آنگاه پس از گذشت حدود یک ساعت با مختصر نم مانده، به نظافت پارکت پرداخت.

اما اینکه برای شستشوی اولیه تی، باید چیزی هم به آب اضافه شود؟ باید بگوییم مفیدترین افزودنی، مقدار بسیار کمی ( در حد چند قطره) مایع ظرفشویی به آب گرم است. مقدار این مایع افزودنی بسیار کم و در حد 4 تا 5 قطره در یک تشت آب ده لیتری است. بخاطر داشته باشید، مقدار بیش از حد این مواد افزودنی، به رنگ و لاک پارکت آسیب می‌زند.

ضمنا از کاربرد افزودنی‌هایی چون سرکه و آبلیمو، چای و یا سایر محلول‌های اسیدی مطلقا خودداری کنید. چون با استمرار استفاده از این مواد، پوشش پارکت های چوبی به شدت آسیب خواهد دید. کاربرد ماهانه همین تی حوله‌ای (چلانده شده) با آب گرم و فقط ترکیب چند قطره مایع ظرفشویی است. این روش بهترین و بی ضررترین راه برای نظافت و رفع لک های روی پارکت است. در ضمن اینکار سبب درخشنده کردن و با طراوت نگهداشتن پارکت می‌شود.


3- مراقبت های سالانه و چند ساله


نوع این مراقبت‌های دوره ای پارکت چوبی، کاملا بستگی به میزان ترافیک دارد. منظور نوع رفت و آمدهای داخل، منزل یا محل کار ( با کفش یا بی کفش) می‌باشد. همچنین به وجود عواملی چون حیوانات خانگی مثل سگ و گربه بستگی دارد. همه این عوامل در میزان آسیب‌های وارد به رویه و نیز خود پارکت چوبی و چگونگی کاربرد این مراقبت‌ها موثرند.

عمده ترین نوع این مراقبت‌ها عبارتند از تجدید لاک، ( بدون لاک‌برداری و ساب زدن ) و یا انجام ساب و لاک و یا همان لاک برداری با دستگاه ساب پارکت. رسیدن به چوب خام، ادامه ساب‌های متعدد زبر و نرم برای دسترسی به یک سطح کاملا صاف و صیقلی ضروری است. در نهایت اجرای دو مرحله لاک اساسی است.


اینکه کدام یک از این عملیات ضروری است، کاملا بستگی به مقدار آسیب‌های وارده به پارکت دارد. اگر خط و خش‌های روی پارکت سطحی باشد، کار راحت تر است. با یک مرحله اجرای پوست دسته نرم تر و بدون استفاده از دستگاه ساب، برای لاک برداری، آسیب‌ها قابل رفع می‌باشند.

بدیهی است که، کار سریع‌تر و با هزینه کم، تنها با یک دست اجرای لاک بعد از پوست دست، کیفیت مطلوب بدست خواهد آمد. در غیر این‌صورت برای رفع آسیب‌های عمقی و ترمیم ترک‌ها و درزهای بیشتر، حتما لاک‌برداری و استفاده از دستگاه ساب پارکت ضروری خواهد بود. تکمیل این پروسه، نیاز به دو مرحله ساب و لاک و بتونه‌کاری خواهد داشت. البته اینکار طبعا زمان و هزینه بیشتری خواهد برد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید