چسب-پلی-یورتان

چسب پلی یورتان، ویژه پارکت چوبی و نکاتی مهم درباره آن

چسب پلی یورتان دو جزیی هگزافیکس

چسب پلی یورتان دو جزئی ویژه ی پارکت چوبی چسبی است دو جزئی که با واکنش هایی شیمیایی منجر  به سخت شدن کامل می شود. این چسب برای انواع پارکت های چوبی یا طبیعی (موزاییکی، سولید ، چندلایه، الواری و…) و سایر پوشش های چوبی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه استفاده

سطوحی که پارکت قرار است روی آنها بچسبد باید تمیز، خشک، بدون درز و ترک، صاف و مقاوم در برابر تنشهای  کششی و فشاری باشند. نواقص احتمالی که روی سطح هستند باید با استفاده از پرکننده ها یا متریال تراز کننده ی سطح ترمیم شوند. در زمان نصب پوشش های کف بر روی کفپوشهای گرمایشی، سیستم گرمایشی باید 15 روز قبل از استفاده از محصول با دمای پایین کار خود رو شروع کند و در پنج روز انتهایی با حداکثر دما کار کند. بعد از توقف کار  سیستم گرمایشی  و وقفه چند روزه در پی آن خنک شدن نسبی  سطح مورد نظر  می توان پارکت چوبی را نصب کرد. باید از روشن کردن سیستم گرمایشی حین کار خودداری شود. 72 ساعت بعد از پایان عملیات نصب مجدد می توان سیستم گرمایش را روشن کرد.

 

 

ویژگی ها و مزایای چسب دوجزئی پلی یورتان

برای نصب و ایجاد چسبندگی قابل انعطاف بین پارکت چوبی و سایر پوشش های چوبی بر روی سطوحی مثل موزاییک سیمانی، سنگ، سطوح بتنی صاف، و سرامیک تراش خورده برای ایجاد نوعی از چسبندگی و اتصال قابل انعطاف Norm DIN 21 استفاده می شود.این چسب به خاطر برخی ویژگی های شیمیایی برای نصب پارکت چوبی بر روی کفهای دارای سیستم گرمایش از کف کاملا مناسب است. ضمنا عملکرد مناسبی در چسبندگی اولیه و نهایی دارد.

مزیت اصلی چسب پلی یورتان دوجزئی در مقایسه با سایر چسب ها، قابلیت استفاده آن در محیط با رطوبت بالا است. در واقع برای استفاده از آن باید سطح مورد نظر کمی مرطوب باشد و برای سریعتر شدن گیرایی چسب به شرایطی نیاز است. که دیگر چسب ها مانند اپوکسی نمی توانند استفاده شوند. این چسب ضد رطوبت بوده و مقاومت خوبی نیز در برابر آن دارد. پلی اورتان ها در حالت کلی برای غوطه وری طولانی مدت در آب پیشنهاد نمی شوند.

 

 

چسب پلی یورتان به عنوان یکی از چسبهای گرمانرم معرفی می شود که به سهولت توانایی چسباندن دو قطعه بهم را دارد. چسب به مرور و طی چند روز با از دست دادن دما و سرد شدن گیرایی و مقاومت نهایی خود را به دست می آورد. در صورت استفاده صحیح و اصولی از چسب پلی یورتان مقاوت بالایی در اتصالات حاصل می شود. علاوه بر ویزگی های ذکر شده این چسب در محدوده دمایی وسیعی قابل استفاده است. بعلت مقاومت بالا در برابر اشعه ماورابنفش، برای استفاده در فضاهای خارج بسیار مناسب است. حلال ندارد و به میزان کم تولیدکننده ترکیبات آلی فرار است. ۱۰۰ درصد جامد بوده و به همین دلیل بعد از استفاده دچار واکشیدگی و یا ترک نخواهد شد.

 

 

معایب چسب پلی اورتان

استحکام چسب پلی یورتان دوجزئی به اندازه اپوکسی نیست. اما بر خلاف چسب اپوکسی که روی فلزات استحکام بالایی ایجاد میکند، روی چوب اثر فوق العاده ای دارد. پلی اورتان در قیاس با دیگر چسبهای مورد استفاده در صنایع چوب، به علت ویژگیهای منحصر به فردش در کنار چوب مانند قدرت بالایش در چسباندن ، مقاطع انتهایی آن را به یکی از بهترین گزینه ها برای چسباندن پارکت چوبی مبدل کرده است.

لازم به ذکر است که در محل های خشک برای گیرایی نیازمند کمی رطوبت است. مرت زمان نگهداری چسب پلی اورتان محدود و کمتر از یکسال است و در صورتی که بسته بندی آنها باز شود و رطوبت به آن نفوذ کند ممکن است دیگر قابل ااستفاده نباشند.

به یاد داشته باشید تماس طولانی مدت و یا تکرار تماس آن با پوست ممکن است باعث بروز حساسیت پوستی و … شود. پس از گیرایی کامل، این چسب بسیار ایمن است ولی در مرحله میانی کاملا سمی است. پس برای استفاده از چسب پلی یورتان نیازمند دقت و احتیاط هستید و بهتر است در زمان استفاده از تماس با پوست دست خودداری شود و حد الامکان بخارات ناشی از آن استنشاق نشود.

تمیز کردن چسب پلی یورتان دوجزئی از روی دست بسیار سخت است. در نتیجه استفاده از دستکش توصیه می شود. استون و تینر برای تمیز کردن چسب پلی یورتان تا قبل از گیرایی کاملش میتواند مناسب باشد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید