پارکت چوبی، چشم و چراغ خانه!

چالش ها و نکات ضروری مهم در نحوۀ انتخاب پارکت چوبی

در حالی که شاید راه‌های بی‌شماری برای تغییر حال‌وهوا و فضای دکوراسیون داخلی خانه وجود داشته باشد، اما بی‌تردید تنها و تنها یک عامل همیشه نقش اصلی را در این دگرگونی ایفا می‌کند و آن نیز تغییر پوشش کف ساختمان است که فضا را به‌طور اساسی دگرگون می‌کند.

نقش پارکت در دکوراسیون داخلی

کف‌پوش چوبی یا همان پارکت چوب طبیعی در هیئت امروزی با این که قدمتی چندصدساله دارد؛ اما همچنان کاربردی به‌روز و مدرن دارد. با توجه به اینکه پارکت چوبی در عین حال محصولی ارزشمند است و تهیه و نصب آن قیمت نسبتاً بالایی برای مصرف‌کننده دارد، از این رو انتخاب و مراحل نصب آن نیز نیازمند نهایت دقت و به‌عبارتی یک کار کاملا حرفه‌ای است.

پارکت آزاد2

انتخاب درست و اصولی نوع و گونۀ پارکت چوبی با مشورت اهل فن، برای ملک شما ارزش افزوده ایجاد می‌کند و همین‌طور عکس قضیه هم صادق  است، به‌طوری که گاهی انتخاب اشتباه نوع و گونه پارکت، هزینۀ هنگفتی را بی آنکه نتیجه کار اثربخشی لازم را داشته باشد بر صاحب ملک تحمیل می‌کند .پس با توجه به ده‌ها گونه چوب و انواع سایزها و روش‌های تولید پارکت های موجود در بازار و همچنین برندهای متنوع داخلی و خارجی، انتخاب پارکت چوبی با کیفیت و مناسب برای نصب در محل مورد نظر شما، کار چندان ساده ای نیست.

با در نظرگرفتن این پیش‌فرض‌ها‌؛ اطلاعاتی که ما در سایت پارفیکا و این مطلب به شما می‌دهیم، کمک مؤثری است تا از این چالش مهم که همانا انتخاب پارکت مناسب برای شماست سربلند بیرون بیایید.

پارکت چوبی در قاب مثبت

قبل از ورود به بحث اصلی بیایید ابتدا به مزایا و نکات مثبت پارکت چوبی نگاهی تیتروار بیندازیم:  

از حیث مالی و مادی :

وجود یک پارکت با کیفیت و مناسب، علی‌رغم بهای سنگین اولیه، ملک را از نظر ارزش‌گذاری‌های آژانس‌های ملکی به کلاسی منتقل می‌کند که چندین برابر سرمایه‌گذاری اولیه، ارزش پیدا می‌کند.   

از حیث زیبایی و دکوراتیو:

از زمان پیدایش پارکت به شکل امروزی، هیچ‌کدام از مصالح مصنوعی، شیمیایی و حتی طبیعی چون سنگ و غیره، هرگز به پای زیبایی طبیعی پارکت چوبی نرسیده‌اند. به عبارت دیگر زیبایی طبیعی و گرمای احساسی طبیعت چوب در پارکت چوبی تا به امروز جایگزینی نیافته است.

پله-و-دست-انداز-چوبی

  از حیث تنوع نقش و رنگ

پارکت از چنان تنوع بی‌نظیری برخوردار است که خود اصالتا یا با اندکی تغییر در رنگ ظاهری این قابلیت را دارد که با هر اِلِمان دکوراتیو در اطراف خود به زیبایی و سادگی هماهنگ شود.

انواع پارکت

از حیث مختصات مکانیکی و فنی

پارکت چوبی به نسبت استحکام و ارزش ساختمانی یکی از سبک‌ترین مصالح ساختمانی است که بار افزوده‌ای بر ساختمان تحمیل نمی‌کند. ضمناً از نظر خواص مکانیکی یکی از قوی‌ترین عایق‌های دما و صدا است؛ به‌طوری که به‌لحاظ این خاصیت چوب، در سیبری تقریباً در اکثر خانه‌ها و ساختمان‌ها برای محافظت از سرما به جای مصالح متداول از چوب استفاده می شود.

از حیث بهداشتی و سلامت محیط زیست

از این جنبه می توان گفت: پارکت چوبی، عین خلوص و پاکی ذات خود طبیعت است، به همین سادگی و شفافیت. حتی امروزه برای پوشش نهایی پارکت چوبی پس از نصب، از مواد و روغن‌های گیاهی استفاده می‌شود، که عملا آن را بدل به طبیعت خالص می‌کند و محیطی بسیار پاکیزه و به‌دور از هرنوع آلودگی شیمیایی و آلرژیک را برای همه افراد خردسال و کهنسال خانوده فراهم می‌کند.          

در خاتمه باید به پایداری و عمر چندصدسالۀ پارکت هم اشاره‌ای بکنیم و برای کوتاه‌کردن سخن، تنها به قدمت چندصدسالۀ کفپوش‌ها و پارکت‌های چوبی کاخ‌های ورسای و سایر قصرهای قدیمی اروپایی استناد کنیم. در مبحث بعدی به کاستی‌ها و برخی از دیگر نکات قابل ملاحظۀ پارکت چوبی خواهیم پرداخت. 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید